Ştiri medicale

Top 10 mâncăruri şi băuturi care îţi protejează dinţii şi gingiile

Scris în data de 13 Dec 2010

Tipul de alimentaţie pe care îl ai îţi poate influenţa cu adevărat zâmbetul sănătos, exact ca şi periajul dentar sau utilizarea aţei interdentare.

De fapt, de fiecare dată când consumi zaharuri rafinate sau amidon sub diverse forme, ajuţi bacteriile din gura ta să creeze tot mai mult acid care determină carii dentare, probleme gingivale şi probleme parodontale.
Anumite mâncăruri şi băuturi pot lupta în mod natural împotriva cariilor, previn acumularea plăcii bacteriene, întăresc smalţul dentar şi combat respiraţia urât mirositoare.

Iată câteva dintre ele:

1. Ţelina
Mâncând ţelină crudă îţi poţi proteja dinţii în multe feluri; îţi va stimula secreţia salivară spălând astfel bacteriile dăunătoare şi în plus, ţelina este un aliment abraziv care îţi poate masa gingia şi poate curăţa resturile alimentare acumulate între dinţi.

2. Ceaiul verde
Ceaiul verde conţine antioxidanţi foarte puternici numiţi catechine; aceste substanţe s-au dovedit a omorî bacteriile orale care convertesc zahărul în tartru. Catechinele contribuie de asemenea la combaterea respiraţiei urât mirositoare. Încearcă să bei două căni de ceai verde (de preferat decafeinizat) în mod regulat.

3. Kiwi
Kiwi conţin foarte multă vitamina C; de fapt un kiwi mare îţi poate satisface chiar mai mult decât doza zilnică recomandată de vitamina C. Această vitamină este foarte importantă pentru integritatea fibrelor de colagen de la nivelul gingiilor. Dacă reţeaua de colagen este afectată, bacteriile pot invada şi ataca cu uşurinţă gingia ta, determinând dureri şi sângerări gingivale.

4. Pătrunjel şi mentă
Dacă mesteci pătrunjel sau mentă după o masă condimentată, îţi vei menţine o respiraţie proaspătă pentru un timp îndelungat. Asta pentru că astfel de ierburi sunt bogate în substanţe volatile care circulă repede prin sistemul sangvin şi ajung la plămâni iar mirosul lor plăcut este eliminat astfel prin intermediul respiraţiei.

5. Ciuperci
Un studiu recent a arătat că ciupercile, în special ciupercile Shiitake (ciupercă nativă din Asia de Est), conţin un tip special de zahăr numit lentinan; acesta poate ajută la prevenire formării tartrului de către bacterii.

6. Hreanul
Substanţă care face ca hreanul să fie foarte picant se numeşte isotiocianat. În anul 2000, oamenii de ştiinţă au dovedit că isotiocianatul inhibă creşterea bacteriilor care determină carii dentare. Astfel, mâncând hrean de câteva ori pe săptămână îţi poţi proteja dinţii de carii dentare.

7. Apa
Este recomandat a se consuma doi litri de apă pe zi. Este cea mai bună metodă pentru a-ţi menţine gingiile hidratate şi pentru a păstra un flux salivar optim. Salivă este cel mai bun mecanism defensiv pe care îl ai împotriva bacteriilor dăunătoare care determină carii şi placă bacteriană. Mai mult, dacă îţi e dificil să-ţi speli dinţii după fiecare masă, asigură-te că îţi clăteşti gură cu apă pentru că aceasta îţi spăla resturile alimentare rămase în cavitatea orală.

sursa: dentistonline.ro